С Рождеством Христовым!

Рождество Христово празднуется 12 дней. Самому празднику Рождества предшествуют 5 дней предпразднства: с 20 декабря/2 января до 24 декабря/6 января. За днем праздника следуют 6 дней попразднства: с 26 декабря/8 января до 31 декабря/13 января .

Из богослужебных песнопений
празднования Рождества Христова

Младе́нца, воплоща́ема из Нея,/ предве́чнаго Бо́га, Всенепоро́чная зря́щи,/ рука́ми держа́щи, и облобыза́ющи часто,/ и ра́дости исполня́ющися, провещава́ше ему́:/ Бо́же Вы́шний, Царю́ Неви́димый,/ ка́ко зрю Тя и разуме́ти та́инства не могу́,/ безме́рныя ни́щеты Твоея́?/ Верте́п бо мале́йший и сей чу́ждий/ внутрь вмеща́ет Тя, ро́ждшагося,/ и де́вства нереши́вша,/ ложесна́ соблю́дшаго, я́ко пре́жде рождества́,/ и даю́щаго ве́лию ми́лость.Младенца, воплощающегося от Нее, / – предвечнаго Бога – видя, Всенепорочная, / руками Его держа, и лобзая часто, / и радости исполняясь, обращалась к Нему: / “Боже Всевышний, Царь Невидимый, / как Я Тебя вижу и не могу уразуметь / таинства нищеты Твоей безмерной? / Ибо пещера теснейшая, и та – чужая, / внутри себя вмещает Тебя, родившегося, / и девства не нарушившего, / чрево Мое Сохранившего, как прежде рождества, / и дарующего великую милость!”
Ношу́ Тя я́ко Младе́нца рука́ми,/ вся́ческая нося́щаго,/ и удивля́юся, глаго́лаше Нескусобра́чная:/ ка́ко Тя млеко́м воспита́ю,/ пита́ющаго вся, Сы́не Мой и Тво́рче Мой?/ Сла́влю Твое́ безме́рное к челове́ком снизше́ствие,/ и́мже спа́саеши ми́р погиба́ющий. “Ношу Тебя, как Младенца на руках, / носящего весь мiр, и удивляюсь”, / – возглашала брака не Познавшая, – / “как молоком Тебя вскормлю, питающего все, / Сын Мой и Творец Мой? / Славлю Твое безмерное к людям снисхождение, / которым Ты спасаешь / мiр погибающий”.
Сио́не, торжеству́й,/ Иерусали́ме, весели́ся,/ гра́де Христа́ Бо́га,/ подъими́ Зижди́теля, в верте́пе и я́слех вмеща́емаго,/ отве́рзите мне врата́/ и, вшед в ня, узрю́ я́ко Младе́нца, пелена́ми, повива́емаго,/ дла́нию же содержа́щаго тварь,/ его́ же пою́т А́нгели непреста́нным гла́сом,/ Жизнода́вца Го́спода,/ спаса́ющаго род наш. Сион, торжествуй, Иерусалим, веселись, / град Христа Бога, прими Создателя, / в пещере и яслях вмещающегося! / Отворите мне врата / и, войдя в них, увижу, как Младенца, / пеленами Повиваемаго, но рукою Своею все творение Держащего, / Которого Ангелы воспевают непрестанным гласом, / жизни Подателя Господа, / спасающего род наш.

(стихи́ры предпра́зднства Рождества Христова)

Кре́постию Божества́ сраствори́вся челове́ком едине́нием несли́тным,/ пло́ти в подо́бии, Спа́се, Ада́ма обновля́еши/ и спаса́еши восприя́тием.В силе Божества / смешавшись со смертными единением неслитным, / в подобии плоти, Ты, Спаситель, / Адаму даруешь нетление / и спасаешь его тем, что воспринял.
Сло́во, плоть яви́вся, одебелева́ет/ и вселя́ется в ны неизрече́нным про́мыслом./ Прииди́те, ве́рнии, у́зрим сла́ву его́,/ сла́ву я́ко Единоро́днаго от Бо́га и Отца́. Слово, явившись плотью, овеществляется / и поселяется среди нас по неизреченному промыслу. / Придите, верные, узрим славу Его, / славу как Единородного от Бога и Отца.
Новотвори́ши земноро́дныя, пе́рстен быв, Зижди́телю./ Я́сли же, и пелены́, и верте́п – Твоего́ смире́ния о́бразы./ Обру́чник же Твоея́ Ма́тере, Твой мни́мый оте́ц по пло́ти,/ ро́ждшаго Тя Отца́ ны́не вообража́ет сове́т. Ты обновляешь рожденных на земле, Создатель, / Сам явившись созданным из праха: / ибо ясли, и пелены, и пещера / – Твоего смирения образы. / Обручник же Твоей Матери, / а Твой мнимый отец по плоти, / представляет ныне замысел / родившего Тебя Отца.
Сми́рною смерть, зла́том ца́рскую держа́ву,/ лива́ном же Божества́ преиму́щество проявля́ют ца́рие язы́ков,/ нача́тки даронося́ще Тебе́, в верте́пе рожде́нному Вифлее́мстем/ из Неискусому́жныя Ма́тере. Смирною – на смертное естество, / золотом – на царственную силу, / ладаном же – на превосходство Божества / указывают цари народов, / начатки в дар принося Тебе, / рождающемуся в пещере Вифлеемской / от не познавшей мужа Матери.
Поги́бе ны́не и разори́ся дре́вния вражды́ средосте́ние/ плотски́м Твои́м прише́ствием, Христе́,/ и пла́менное ору́жие всем дае́т плещи́,/ живоно́снаго же Еде́мскаго дре́ва причаща́юся ве́рно,/ безсме́ртных са́дов а́бие Де́латель показу́яся. Устранено ныне и разрушено / древней вражды средостение / Твоим, Христе, пришествием во плоти; / и пламенный меч обращается вспять, / к живоносному же дереву Эдемскому / я приобщаюсь верою, / вновь назначенный возделывать бессмертные растения.
Ца́рствует со грехо́м ад, от Ада́ма да́же до Тебе́,/ но погиба́ет тех безсту́дное мучи́тельство/ пло́тию ражда́ющуся Тебе́, Изба́вителю, от пле́мене Дави́дова,/ и на Престо́ле Ца́рствия его́ посажде́ну я́ве,/ и во ве́ки ца́рствующу. Царствует ад с грехом / от Адама до Тебя, / но прекращается наглость его тиранства, / когда Ты рождаешься по плоти, Искупитель, / от племени Давидова, / и на престоле царства его садишься явно, / и во веки царствуешь.
Детоуби́йца, но не христоуби́йца яви́ся И́род лю́тый:/ а́ще бо и младе́нцы пожа́т го́рько, я́ко траву,/ но Кла́са жи́зни не возмо́же удержа́ти и умертви́ти,/ жи́зни бо Сый Пода́тель утаи́ся, – я́ко Бог, Боже́ственною си́лою, – гони́теля. Детоубийцей, но не христоубийцей / сделался Ирод злобный: / ибо, хотя и сжал он горестно младенцев, как траву, / но не смог захватить и умертвить Колос Жизни: / ведь истинный Жизни Податель связал, как Бог, / божественным могуществом гонителя.
В стра́ннем Твое́м Рождестве́,/ боле́зней избе́гши преесте́ственно, ублажи́хся, Безнача́льне Сы́не;/ ны́не же Тя зря́щи, И́рода бе́гающа,/ ору́жием печа́ли смуща́юся душе́ю, взыва́ющи:/ спаса́й Тебе́ почита́ющия. При дивном Твоем рождестве / сверхъестественно избежав мучений, / Я была прославлена, Сын безначальный; / ныне же, видя Тебя бегущим от Ирода, / Я мечом скорби терзаюсь в душе; / но живи и спасай Тебя почитающих.
Да ра́дуется тварь: зи́ждется бо Зижди́тель, и, пре́жде Сый,/ ны́не нов познава́ется Бог;/ с да́ры волсви́ да предсрета́ют,/ па́стырие чу́до да пле́щут ве́рне,/ и челове́цы со А́нгелы да веселя́тся. Да радуется творение, / ибо созидается Создатель, / и новым ныне познается / Предсуществовавший Бог; / пусть волхвы с дарами Его встречают; / пастухи, видя чудо, да рукоплещут с верою, / и люди вместе с Ангелами да веселятся!

(канон предпразднства)

Написова́шеся иногда́ со ста́рцем Ио́сифом,/ я́ко от се́мене Дави́дова, в Вифлее́ме Мариа́м,/ чревонося́щи безсе́менное Рожде́ние./ Наста́ же вре́мя Рождества́,/ и ме́сто ни еди́ноже бе обита́лищу,/ но, я́коже кра́сная пала́та, верте́п Цари́це показа́шеся./ Христо́с ражда́ется пре́жде па́дший воскреси́ти о́браз. Некогда вносилась в перепись со старцем Иосифом, / как происходящая от семени Давидова, в Вифлееме Мариам, / носящая во чреве Зачатого без семени. / Настало время родить, / и не было нигде места для ночлега; / но, как чертог приятный, / пещера Царице была показана. / Христос рождается, чтобы в нас восстановить / прежде падший Свой образ.

(тропа́рь предпразднства, глас 4)

Прииди́те, возра́дуемся Го́сподеви, настоя́щую та́йну сказу́юще:/ средосте́ние граде́жа разруши́ся,/ пла́менное ору́жие плещи́ дае́т,/ и Херуви́м отступа́ет от дре́ва жи́зни,/ и аз ра́йския пи́щи причаща́юся,/ от него́же произгна́н бых преслуша́ния ра́ди;/ неизме́нный бо о́браз Оте́чь,/ о́браз присносу́щия его́,/ зрак раба́ прие́млет,/ от Неискусобра́чныя Ма́тере проше́д,/ не преложе́ние претерпе́в,/ е́же бо бе пребы́сть, Бог Сый и́стинен,/ и е́же не бе прия́т, Челове́к быв Человеколю́бия ра́ди./ тому́ возопии́м:/ рожде́йся от Де́вы Бо́же, поми́луй нас. Придите, возрадуемся о Господе, / изъясняя нынешнее Таинство: / разделявшая нас с Богом стена разрушена, / пламенный меч обращается вспять / и Херувимы отступают от древа жизни / и я приобщаюсь к блаженствам рая, / из которого был изгнан за ослушание. / Ибо неизменный Образ Отца / и Начертание вечности Его / облик раба принимает, / от не испытавшей брака Матери произойдя / не потерпев при этом изменения. / Ибо Он остался, чем был – Богом истинным, / и принял на Себя то, чем не был, / человеком сделавшись по человеколюбию. / Воскликнем Ему: / “Боже, рожденный от Девы, помилуй нас!”

(стихи́ры Рождества)

Собор Пресвятой Богородицы
Посети́л ны есть свы́ше Спас наш, Восто́к восто́ков,/ и су́щий во тьме и се́ни обрето́хом и́стину,/ и́бо от Де́вы роди́ся Госпо́дь. Посетил нас с высоты Спаситель наш, / прежде солнца восшедшее Светило, / и мы, пребывавшие во тьме и тени обрели истину, / ибо от Девы родился Господь.

(светилен Собора Пресвятой Богородицы)

Днесь неви́димое Естество́ челове́ком от Де́вы совокупля́ется./ Днесь безме́рное существо́ в Вифлее́ме пелена́ми обвива́ется./ Днесь Бог звездо́ю волхвы́ в поклоне́ние приво́дит,/ провозвеща́я Свое́ тридне́вное погребе́ние,/ я́ко в зла́те, и сми́рне, и лива́не./ Ему́же пое́м:/ воплоти́выйся от Де́вы, Христе́ Бо́же, спаси́ ду́ши на́ша. В сей день невидимое Естество / со смертными от Девы соединяется. / В сей день беспредельное Существо / в Вифлееме пеленами повивается. / В сей день Бог звездою волхвов для поклонение приводит, / золотом, и смирною, и ладаном предвозвещая / Свое пребывание во гробе три дня. / Потому мы поем: / “Воплотившийся от Девы, Христе Боже, спаси души наши!”
Днесь Христо́с в Вифлее́ме ражда́ется от Де́вы,/ днесь Безнача́льный начина́ется,/ и Сло́во воплоща́ется./ Си́лы Небе́сныя ра́дуются,/ и земля́ с челове́ки весели́тся,/ волсви́ Влады́це да́ры прино́сят,/ па́стырие рожде́нному дивя́тся./ Мы же непреста́нно вопие́м:/ сла́ва в Вы́шних Бо́гу, и на земли́ мир,/ в челове́цех бла́гово́ление. В сей день Христос в Вифлееме рождается от Девы, / в сей день Безначальный начинается / и Слово воплощается. / Силы небесные радуются, / и земля с людьми веселится. / Волхвы дары приносят, / пастухи о чуде провозглашают, / мы же непрестанно будем взывать: “Слава в вышних Богу и на земле мир, / среди людей благоволение!”

(стихи́ры Собора Пресвятой Богородицы)

Переводы Богослужебных текстов: о. Амвросий (Тимрот). Перевод взят с портала Азбука веры.